Agra - Reisverslag uit Agra, India van Ate Wijnstra - WaarBenJij.nu Agra - Reisverslag uit Agra, India van Ate Wijnstra - WaarBenJij.nu

Agra

Door: Ate Wijnstra

Blijf op de hoogte en volg Ate

24 Juli 2015 | India, Agra

Vanmorgen zijn we na een beroerde treinreis aangekomen in Agra. Onze reisagent had ons in een sleeper glanst, hetgeen betekend dat er tralies voor de ramen zitten, de banken die ook als bed moeten fungeren buitengewoon hard zijn, geen airco laat staan dekens en lakens aanwezig waren. Dit hadden wij niet besteld , zeiden wij tegen elkaar. Na enig gemok zagen wij de humor er ook wel van in en begonnen aan een spelletje rummykub .( het oude spelletje van Pa en Moe) Nadat Martine weer eens gewonnen (stand staat overigens gelijk) had kwam de conducteur. Wij konden hem uitleggen dat wij graag naar een andere coupe willen en met een bijbetaling van €30,- mochten wij overstappen. Was was dat heerlijk toen wij in een betere slaapcoupé kwamen met slecht 1 oude, goed engels sprekende man in onze coupe. Witte lakens, dekens en knapen die van alles langs brengen. Nadat een telefoondief was opgepakt keerde de rust terug in onze coupe en konden we eindelijk gaan slapen. De wekker voor de volgende dag stond op 05.40 uur.

De volgende dag kwamen we dus aan in Agra, na ingecheckt te hebben bij ons nieuwe hotel stond de chauffeur klaar voor een excursie door Agra. Een prachtige oude stad. Als eerste bezochten wij het rode ford (Agra ford , Google er maar ff op) bij de ingang stonden gidsen ons te verwelkomen en na een pittige onderhandeling was 1 bereid om voor 200 roepies (bijna €3,-) een rondleiding te verzorgen. De gids kon prachtig vertellen en nam ons mee door het fort. Ik zal enkele foto's toevoegen om het eea te verduidelijken. Ook deze fors is gebouwd in de Mongol tijd. Een van de laatste overheersers uit Mongolië zetelde hier. Hij had daarvoor zijn beide broers vermoord en zijn vader hier in de gevangenis gezet. Zijn moeder was inmiddels overleden en voor haar werd Tja Mahal gebouwd. Een van de bekende bezienswaardigheden van Indie die we morgen gaan bezoeken. Vader werd in de gevangenis gezet met het zicht op de graftombe. Bijzonder was dat ze in het gebouw voor de warme zomers een luchtcirculatie systeem hadden gebouwd die nog steeds werk. Ondanks dat er geen deuren zaten in het gebouw was het koel binnen. Er was ook een oplossing voor de koele winters. Het gebouw had dubbele muren waar in de winter warm water werd gepompt. Als je de marmeren uren goed bestudeerd, dat zie je de verfijnde techniek die is toegepast. Wel 20 soorten steen die zijn verwerkt als mozaïek in de marmeren muren. Prachtig om te zien. Om de binnenplaats was een tuin te zien waar vroegen de druivenranken stonden met daarom heen de schuren waar de wijn kon worden opgeslagen. Bijzonder aangezien de Mongol aanhangers moslim waren en bij dit geloof niet mag worden gedronken. Maar als je heerser van deze streek heb je zo je privilege's. Na aansluitend een bezoek te hebben aangebracht aan een graftombeen een archeologisch park zijn wij terug gegaan naar ons hotel.
Ps. ik moest van Martine iets uitgebreider mijn reisverslagen doen, hoop nu niet dat deze te lang is geworden. Morgen naar Tja Mahal en daarna door naar Jaipur. Nu eerst even weer lekker eten bij een wegrestaurant !!

• 27 Juli 2015 - 09:26

Bert Bloem:

Oké Ate,
    Mooi verhaal, goed van lengte, er zit spanning in en een goede afloop.

Ga zo door,het is leuk om te lezen.

Bert