Even wat anders - Reisverslag uit Jaipur, India van Ate Wijnstra - WaarBenJij.nu Even wat anders - Reisverslag uit Jaipur, India van Ate Wijnstra - WaarBenJij.nu

Even wat anders

Door: Ate Wijnstra

Blijf op de hoogte en volg Ate

01 Augustus 2015 | India, Jaipur

Gewoontes
De afgelopen dagen hebben wij heerlijk gerelaxt in Pushkar en veel geschopt. Martine heeft de nodige zomerbroeken erbij en kan in Enschede mee voor de dag komen.
Even tijd om een verslag te doen van het leven hier in India en met name de minder frisse kant waar India om bekend staat.
Ik had jullie al verslag gedaan van het heerlijke eten hier. Na 4 dagen vegetarisch te hebben gegeten hadden wij vanavond eindelijk weer eens kip op het menu staan. Tussen het rummycub spel door hebben we weer eens heerlijk gegeten.
En dit brengt me op het verhaal hoe ze hier het eten langs de straten bereiden.
Het eten is er heerlijk maar je moet echt niet zien hoe ze het klaarmaken. De koks staan bezweet achter het open hout vuur (en het is er al zo warm) en hebben 1 doek waar ze werkelijk alles mee afvegen, het werkblad, onze tafel, de pan maar ook gerust hun bezwete voorhoofd. En dat alles met 1 doek en 1 emmertje met water. De gesneden groenten staan klaar op schalen, geen idee overigens hoe deze zijn schoongemaakt. Nadat we weer eens heerlijk hebben gegeten ontkom ik er niet aan om even naar het toilet gaan( ik zal dit maar niet beschrijven want dit is echt te vies voor woorden ) Bij het bezoek aan het toilet passeer ik een jongen die de borden, het bestek etc schoonmaakt. Het water ziet er echt niet schoon meer uit, laat staan de grijze doek ( ooit wit geweest) waar hij de borden mee afveegt. Waar heb ik dat emmertje met water eerder gezien?
Wij zijn beide van mening dat we vooral van het heerlijke eten moeten genieten en de omgeving laten voor wat het is. (En het helpt als je met je handen eet en het overheerlijke naanbrood met knoflook dept in de hete pan met overheerlijke chicken curry)

Dan nog even over andere gewoontes hier. Ze eten hier gewoon met de mond open en smakken en praten door tijdens het eten. Veel mannen hebben bruine tanden die ze hebben gekregen van het kauwen op pruimtabak. Deze bruine tanden zijn erg goed te bewonderen als ze tijdens het eten met de mond vol je ook nog eens lachend aankijken. Het is ook hier de gewoonte omzet pruimtabak overigens gewoon op straat uit te spuwen, vaak tegen de muren of gewoon uit het raampje tijdens het autorijden. Met het afval gaat het niet veel anders, we gooien het gewoon op straat of uit de auto. Onvoorstelbaar hoe winkeliers en restaurant houders dit allemaal gewoon voor hun winkel dumpen. Het afval stapels zich op en wordt vervolgd op een hoop geveegd en blijft daar weer enkele weken liggen. Totdat deze hoop ook te groot wordt en op een centrale plek in de stad wordt gedumpt om vervolgens gewoon ergens buiten de stad op,een plek waar het uitkomt voorlopig zijn laatste bestemming te krijgen. Ik zal jullie het verhaal besparen over het tekort van openbare toiletten hier en het gevolg daarvan.
Martine heeft al verteld hoe het er langs de Ganges aan toe gaat.
Het is hier allemaal heen gewoon en het went na enkele weken.

Ik had dit verhaal enkele dagen geleden geschreven en nog niet geplaatst. Inmiddels heb ik ook de keerzijde mogen ervaren en ben even flink ziek geweest. Ook dit hoort erbij.

• 03 Augustus 2015 - 10:44

Bert Bloem:

Weer een smakelijk verhaal Ate, knap dat je toch nog van het eten kan genieten.
    ik ben blij dat het er hier toch wel iets anders aan toe gaat met
    het bereiden van het eten.
    jullie vakantie loopt ook al weer op zijn einde denk ik.
    Als de terugreis aanstaande is....een hele goede en veilige reis gewenst.

Bert

• 03 Augustus 2015 - 15:40

Peter:

Hoi Ate en Martine, na terugkomst van onze vakantie jullie verhalen gelezen. Mooi! Heel herkenbaar allemaal over Delhi, Varanasi, Agra, Pushkar en Jaipur.
    Ben benieuwd ook naar jullie foto's!
    Groeten uit Bedum en tot gauw, Peter